Advies & Tips voor de feestavond van bruiloften

Handig! Tips over de bruiloft omtrent muziek en de feestavond.

Zijn jullie druk bezig met het plannen van jullie bruiloft in regio Limburg (Venlo, Roermond, Sittard, Venray en Maastricht) ? Dan willen wij graag ons advies geven. We hebben in de afgelopen 16 jaar met heel veel plezier op veel verschillende bruiloften mogen draaien. We hebben hier veel ervaring mee op gedaan, plezier en lol aan beleeft die we graag met jullie willen delen!

Uiteraard is elke bruiloft uniek en passen wij ons hier altijd op aan, dit advies geeft enkel het gemiddelde weer. Ter indicatie, we houden ons voor dit advies even vast aan een dag van vanaf de ceremonie tot aan het eind van het feest om zo per punt (vanuit onze optiek) advies te geven. 

We hopen dat jullie er meer inzicht door krijgen. Als jullie vragen hebben kunnen jullie ons altijd bellen of mailen, ook als wij niet de DJ zijn op jullie feest.

advies en tiops voor een bruiloft

Voorbereidingen vooraf

Voordat wij overgaan naar de dag zelf, zullen we kort enkele zaken bespreken die ruim van tevoren goed moeten worden geregeld. Een goed begin is het halve werk! 😉

Muzieklijsten

Wij raden het altijd aan om ruim van tevoren muzieklijsten te maken voor elk onderdeel van de bruiloft. Dit bijvoorbeeld voor tijdens de ceremonie (afspeellijst), tijdens het diner (afspeellijst) en feestavond (word file met favoriete nummer).

Wij als DJ’s ontvangen graag van jullie een korte muzieklijst voor de feestavond waarmee wij ons kunnen voorbereiden voor de feestavond. Zo weten we precies welke muziek jullie leuk vinden en welke muziek jullie absoluut niet willen horen. Daarnaast kan het zijn dat jullie wellicht enkele specifieke nummers graag willen horen, hier kunnen wij dan rekening mee houden.

Ceremoniemeesters

Vooral bij grote bruiloften (100+ mensen) is het aan te raden om een of meerdere ceremoniemeesters te regelen. Dit kunnen bijvoorbeeld directe vrienden/vriendinnen en/of familieleden zijn. De ceremoniemesters zijn jullie back-up die jullie te allen tijde ondersteunen en de planning goed bewaken. Dit is zeer fijn waardoor jullie als bruidspaar optimaal kunnen genieten van een leuke bruiloft zonder zorgen te maken over de planning/activiteiten en andere problemen die zich kunnen voordoen.

Tip! Indien wij als DJ op jullie bruiloft mogen draaien, geef dan vroeg onze contactgegevens door aan de ceremoniemeesters. Het kan zijn dat er specifieke wensen zijn voor sketches en/of andere activiteiten die wij met de ceremoniemeesters kunnen afstemmen zonder jullie als bruidspaar lastig te vallen. 😊

bruiloft advies en tips voor dj en feest dansen roermond sittard limburg

Planning

Een complete planning voor de hele dag is absoluut van belang. Echter, probeer niet alles tot de in de minuut in te plannen, in praktijk loopt het namelijk vrijwel altijd uit. 

Houdt ruime tijden en marges aan zodat jullie zeker weten dat alles goed verloopt. Stem de planning van tevoren goed af met de alle partijen zoals de ceremoniemeesters, DJ en zaaleigenaar zodat zij deze planning op de dag zelf goed kunnen bewaken en naar wens kunnen uitvoeren.

Fotograaf

Een goede fotograaf (of zelfs een videograaf) is echt een must! Wij adviseren om dit ruim van tevoren goed te regelen. Het is van belang om de fotograaf volledig te informeren over de planning zodat hij/zij hier goed op kan inspelen. Denk ook goed na op welke momenten de fotograaf foto’s moet maken, dit kunnen jullie wellicht in samenspraak met de ceremoniemeesters afspreken zodat zij dit goed afstemmen op de dag van het huwelijk

Bruiloft DJ

Laten we eerlijk zijn, de DJ maakt of breekt het feest! De DJ bepaald uiteindelijk de sfeer van het feest waardoor dit altijd goed moet worden afgestemd. De DJ moet altijd goed kunnen inspelen op het publiek en jullie muziekwensen in acht nemen. Moet er iemand gepresenteerd worden? Dit is een perfecte taak voor de DJ. Daarnaast moet de DJ (indien nodig) een positieve stemming brengen. Stem met de DJ de planning/draaiboek zo goed mogelijk af zodat deze precies weet wat er van hem/haar wordt verwacht.

Een DJ heeft altijd een goede DJ set, geluidsysteem en lichtsysteem nodig. Vraag altijd aan de DJ of hij deze ook kan leveren. Indien de DJ dat niet kan, dan moet dit extern worden ingehuurd, dierdoor kunnen de kosten wel hoog oplopen.

Uit ervaring weten we dat er relatief weinig goede lokale DJ’s in regio Limburg (Venlo, Roermond, Sittard, Maastricht, Venray, Horst) zijn. Zoek daarom op tijd naar een DJ die bij jullie past en die in alle wensen voorziet met de juiste systemen.

Ter info, wij ontvangen de meeste boekingen een jaar voorafgaand aan de bruiloft waardoor de agenda snel vol staat. Regel daarom z.s.m. een DJ team dat bij jullie past. (lees meer over onze Bruiloft DJ Show)

Photobooth

Een photobooth is tegenwoordig niet meer weg te denken bij bruiloften. De photobooth kan dienen als digitaal gastenboek waarbij direct foto’s worden gedrukt voor zowel jullie gastenboek en waarbij de gasten een kopie krijgen. Daarnaast kunnen er korte videoopnames worden gemaakt waarbij de gasten een leuke boodschap kunnen opnemen.

De photobooth is ook perfect voor de feestavond! Als het feest is begonnen en iedereen in de losse, vrolijke dansstemming is worden er altijd leuke, grappige en gekke foto’s en filmpjes gemaakt! Met de gratis meegeleverde attributen (hoedjes, pruiken etc) is lachen, gieren, brullen gegarandeerd! De photobooth drukt deze foto’s direct af zodat de gasten zelf de foto’s kunnen meenemen. Iets wat ook fijn is, is dat jullie als bruidspaar al het beeldmateriaal achteraf digitaal ontvangen, er is dus altijd bewijsmateriaal van al die gekke en leuke momenten! 😉 (lees meer over Photobooth’s)

photoboot fotozuil huren in limburg venlo roermond helden panningen venray

Feestlocatie

Hebben jullie al besloten waar de feestavond plaats gaat vinden? Uit ervaring weten we dat veel locaties vrij vroeg vol zijn geboekt (één jaar vooraf al!) probeer dit onderdeel daarom z.s.m. te regelen.

Enkele punten die vanuit onze optiek belangrijk zijn: De feestzaal mag nooit te klein maar ook zeker niet te groot zijn, in praktijk kan een feestlocatie nog wel eens te groot zijn waardoor de gezelligheid snel verloren kan gaan. Willen jullie dat het echt een disco/dansfeest wordt? Onderzoek dan of de locatie geschikt is voor luide muziek, dit is met name van belang bij een buitenlocatie.

Vaak geeft een feestlocatie de mogelijkheid om de consumpties per consumptie af te rekenen of om het op basis van afkoop te doen. Uit ervaring weten wij dat op afkoop in praktijk de meeste zekerheid geeft zonder dat er achteraf nog een gepeperde rekening wordt afgeleverd.

De dagplanning

Alles is geregeld, jullie bruiloft kan beginnen!  We lopen hier de planning even met en bespreken enkele onderdelen waarin wij ervaring heben opgedaan in de laatste jaren dat wij actief zijn geweest al DJ’s op bruiloften.

1. De ceremonie

De ceremonie is uiteraard het belangrijkste onderdeel van de bruiloft, hier geef je aan elkaar het Ja-woord, een uniek moment wat goed vastgelegd moet worden. Zorg daarom altijd voor een goede fotograaf die zijn uiterste best doet om alles goed vast te leggen. Zorg er ook voor dat op de locatie een goed werken geluidsysteem staat wat helder de spraak en mogelijke achtergrondmuziek goed kan laten klinken. Indien nodig kunnen wij dit regelen.

Vaak wordt bij de entree van de ceremonie passende muziek afgespeeld die jullie samen hebben uitgezocht. De muziek geeft kalmte en houvast aan het programma, zodra bijvoorbeeld een specifiek nummer is afgelopen weet je welke actie er wordt verricht (bijvoorbeeld de bruid loopt naar binnen) We geven als advies om de muziekkeuze vooraf goed uit te zoeken. Indien nodig kunnen we daarvoor een op maat gemaakte mix (lees, volgorde van nummers) voor maken. Ook tijdens de ceremonie als bijvoorbeeld handtekeningen gezet moeten worden, is achtergrondmuziek een fijne afleiding.

Als laatst om de plechtigheid af te sluiten en als iedereen de zaal/kamer moet verlaten, is een mooie en actieve outro (vrolijk nummer) passend om de plechtigheid af te sluiten. Een nummer wat enkele jaren gelden veel werd gebruikt was bijvoorbeeld: Justin Timberlake – I’ve got this feeling.

2. Borrel

Indien er na de ceremonie een borrel (procesco / champagne) plaatsvindt, is het ook leuk dat er leuke en vrolijke muziek ten gehore wordt gebracht. Ook hierbij is het handig als er bijvoorbeeld een muzieklijst die jullie zelf hebben uitgezocht wordt afgespeeld. De muziek hoeft niet te hard te staan maar mag de stemming wel optimaal vrolijk beïnvloeden.

3. Diner

Uit ervaring weten we dat rustige en begeleidende muziek een positief effect kan hebben tijdens het diner. Kijk daarom of er iets van een geluidsysteem in het restaurant/zaal is waar het diner plaatsvindt. Het kan namelijk zijn dat de locatie zelf geen systeem of passende muziek heeft wat de sfeer positief kan beïnvloeden. Ook hierbij willen we als advies geven om een afspeellijst te maken met muziek die jullie zelf prettig vinden tijdens het diner.

4. Feestavond

Eindelijk het feest begint!

Wat betreft de planning, iedere bruiloft is uniek. We gaan voor nu gemakshalve er even vanuit dat het feest om 20:00 uur begint en eindigt om 01:30 uur, dit is de meest gangbare tijd.

Tijdens de avond kan het zijn dat er verschillende activiteiten plaatsvinden zoals het ontvangen van gasten, openingsdans, sketches etc. Indien het een grote bruiloft wordt met veel activiteiten, raden wij te allen tijde aan om een of meerdere ceremoniemeesters de avond te managen.

4.1 Ontvangst

De wijze waarop jullie de gasten willen ontvangen is uiteraard persoonlijk maar we gaan er in dit voorbeeld van uit dat er 120 mensen komen die je jullie graag persoonlijk willen ontvangen. In de praktijk blijkt dat de gasten binnen komen gedruppeld tot één uur na de start van het feest. De meeste mensen willen jullie graag persoonlijk feliciteren, kussen en een cadeau overhandigen. Uiteraard worden er veel vragen gesteld over de ceremonie.

In praktijk blijkt vaak dat het ontvangen van de gasten meer tijd in beslag neemt, houdt hier daarom rekening mee.  We raden aan om in geval van veel gasten dit door een ceremoniemeester of vriend te laten begeleiden zodat de hele activiteit optimaal verloopt. Zo kan een persoon de gasten begeleiden en een ander persoon de cadeaus veiligstellen.

Na de ontvangst is het altijd prettig om je even op te frissen, er is namelijk veel gekust en er zijn veel handen geschud. 😊

4.2 Sketches

Af en toe kan het voorkomen dat grappige vrienden of familieleden een leuke sketch hebben ingestudeerd of een spel willen spelen. Uit ervaring weten we dat het prettig is om dit zo vroeg mogelijk te laten plaatsvinden zodat het niet de dansavond beïnvloed. Indien het meerdere sketches betreft, is het wel beter om deze te verdelen over de avond.

Indien jullie ons als DJ hebben gekozen, zouden wij graag in contact willen staan met de ceremoniemeester om de sketch te voorzien in alle benodigde middelen zoals microfoons, beamer, attributen, muziek etc.

4.3 Openingsdans

Tegenwoordig kunnen we vaststellen dat de verdeling wel of geen openingsdans 50/50 is. Het is dus geen eis als er geen openingsdans plaatsvindt 😉 Er wordt soms niet gekozen voor een openingsdans maar enkel een specifieke entree.

Indien er wel een openingsdans plaatsvindt kunnen wij jullie hierbij altijd ondersteunen met een mix op maat, dit zit standaard inbegrepen bij onze dienst. Hiermee kunnen jullie ruim van tevoren thuis in jullie woonkamer oefenen!

Meestal wordt er verwacht om na de openingsdans of entree het (disco-)feest echt te starten. Dit is uiteraard het moment suprême! Wij adviseren daarom altijd om de openingsdans niet te vroeg op de avond te starten. De meeste gasten moeten namelijk eerst even inkomen en losser worden.

Onze speciale Bruiloft Show

Ongeveer 10 jaar geleden zijn wij gestart met onze Bruiloft DJ show, inmiddels hebben wij veel bruiloften mogen voorzien van een unieke licht, geluid en DJ show! 

Wij draaien altijd samen waarbij één persoon de muziek feilloos in elkaar mixt en de andere persoon een mooie lichtshow creëert en de dansvloer monitort om de perfecte actieve dansbare muziek te draaien! We maken er immers altijd een complete actieve en enthousiaste disco show van met als doel jong en oud op de dansvloer te krijgen!

bruiloft dj limburg disco

4.4 Party Time!

Eindelijk het feest kan beginnen! Het volume gaat omhoog en de DJ start met actieve herkenbare dansmuziek! Doel is om echt iedereen de dansvloer op te krijgen, jong & oud!  De DJ moet hier dus zeer goed op inspelen, dit is zeer sfeerbepalend!

Aan de hand van jullie muzieklijst bereiden wij ons altijd goed voor zodat we precies weten welke muziek jullie leuk vinden. Daarnaast kijken we naar de gasten en voelen we precies aan welke muziek optimaal werkt om mensen te enthousiasmeren en te gaan dansen.

“Het doel is immers om er een onvergetelijk en memorabel feest van te maken!”

feest dj limburg bruiloft

Tijdens de feestavond zullen wij continu de muziek feilloos in elkaar mixen en precies de juiste muziek draaien die past bij het moment. We spelen met de juiste type muziek om steeds perfecte climaxen te genereren. Dit met vrijwel alle actieve dansbare muziek (van 60’s, 70’s, 80s, 90’s, 00’s, 10’, en de top 40 van nu) waardoor de dansvloer vol blijft staan.

Dit kunnen wij optimaal uitvoeren omzet wij met z’n tweeën zijn waarbij één persoon de muziek mixt en de andere persoon de dansvloer goed in de gaten houdt en de volgende muziek alvast uitzoekt. Omdat we om het kwartier van rol wisselen kunnen we er een dynamische show van maken zodat deze actief blijft en de dansvloer de hele tijd gevuld blijft. 😊

Soms heeft het bruidspaar nog een specifieke wens waarbij het dak na 00:00 uur er echt vanaf mag gaan! Bijvoorbeeld een moment: “Het foute uur” of “House party” of “Seventies Disco” of juist een compleet andere muziekgenre. Wij passen ons hierop aan zorgen ervoor dat m.b.v. de complete lichtinstallatie de hele zaal wordt omgetoverd tot een echte discotheek waarbij het vrijwel onmogelijk is om niet te dansen! Een uniek dansmoment wat onvergetelijk is!

4.5 Afsluiting

Aan alles komt een einde, zo ook het geweldige bruiloftsfeest waarbij iedereen uitgeput is van het dansen! Om deze geweldige feestdag af te sluiten adviseren wij om een passende afsluiting te doen. 

Wij kunnen bijvoorbeeld m.b.v. de microfoon alle gasten die nog aanwezig zijn vragen om naar voren te komen om in een ronde haag om het bruidspaar heen te komen staan.

Een naar eigen wens passend en kalm afsluitend nummer waarop het bruidspaar hun laatste danspasjes doet is een perfecte afsluiting. Op het eind van het nummer zal iedereen nogmaals luid klappen waarmee het feest wordt afgesloten.

bruiloft dj in limburg sittard roermond maastricht venlo

Reserveren / Boeken

Heb je interesse in een van onze DJ show’s? Neem dan contact met ons op door het onderstaande contactformulier op onze contactpagina in te vullen. We nemen binnen één werkdag contact met je op voor een persoonlijke afspraak.

Groet Loek & Frank